Nadmorska Kolej Wąskotorowa

  • Ocena
  • Dla dwojga
  • Dla dzieci
  • Dla dorosłych
  • Dla seniorów
Opis

Nadmorska Kolej Wąskotorowa to chluba całego Wybrzeża Rewalskiego. Odrestaurowana i unowocześniona linia kolejowa kursuje na 2 trasach, na odcinku pomiędzy Gryficami i Pogorzelicą i przecina 3 gminy Powiatu Gryfickiego: Gryfice, Karnice i Rewal. Łączna długość tej trasy to 39,5 km. Składy ciągnięte są przez lokomotywę spalinową Lxd2 lub wagon motorowy MBX. Wagony są całkowicie odnowione, posiadają ogrzewanie i toalety.

Zachęcamy do zapoznania się z cennikiem przewozów.

Trasa Gryfice - Pogorzelica łączy ze sobą 14 stacji (długość trasy 39,5 km): 

  • Gryfice
  • Popiele
  • Rybokarty
  • Niedźwiedziska
  • Modlimowo
  • Paprotno
  • Karnice
  • Dreżewo
  • Trzęsacz
  • Rewal
  • Śliwin
  • Niechorze Latarnia
  • Niechorze Gł.
  • Pogorzelica

Trasa Trzęsacz - Pogorzelica łączy ze sobą 6 stacji (długość trasy ok. 10 km):

  • Trzęsacz
  • Rewal
  • Śliwin
  • Niechorze Latarnia
  • Niechorze Gł.
  • Pogorzelica

Informacje praktyczne

W Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej można przewozić odpowiednio zabezpieczone małe zwierzęta domowe (w tym psy),o ile nie są one uciążliwe dla innych podróżnych. Bez problemu można również zabrać ze sobą rowery i umieścić je w specjalnie do tego przygotowanym wagonie.

Jeszcze do niedawna kolejka ciągnięta była przez zabytkowy parowóz Px-48, zwany Parysem. Niestety, nie funkcjonuje już on w obecnym składzie kolejki. Dla miłośników rewalskiej wąskotorówki jest jednak także inna, ciekawa opcja. Park Miniatur i Kolejek w Dziwnowie dysponuje bowiem miniaturową wersją tegoż parowozu, którym i dzieci, i dorośli mogą podróżować po terenie parku. Oprócz tego znajduje się tam również cała masa innych miniatur kolejek, a także latarni morskich polskiego wybrzeża.


Historia Nadmorskiej Kolejki Wąskotorowej

1 lipca 1896 r. kolej po raz pierwszy wyruszyła w trasę z Gryfic do Niechorza. Pierwotnie poruszała się po torach o rozstawie 750 mm. W 1912 roku poszerzono jednak rozstaw szyn do 1000 mm, co usprawniło i rozwinęło transport towarowy na trasie Gryfice - Niechorze. Dynamiczny rozwój kolei na początku XX w. w znacznym stopniu przyczynił się do rozwoju gospodarki regionu Pomorza Zachodniego.

Lata powojenne przyniosły zastój w ruchu kolejowym, który zastąpił, bardziej rentowny wówczas transport samochodowy. Z tego też powodu infrastruktura kolejowa i tabor wąskotorowy zaczęły niszczeć. Proces ten zahamowało jednak wpisanie Gryfickiej Kolei Dojazdowej do rejestru zabytków, co nastąpiło 11 maja 1995 r. Niestety, Gryficka dojazdówka dalej była w nie najlepszej kondycji i w latach 90-tych, władze PKP postanowiły pozbyć się wąskotorówki i sprzedać ją. Propozycje kupna spływały nawet z Kenii.

Ostatecznie jednak, samorząd gminy Rewal podpisał w 2002 roku umowę z Dyrekcją PKP oraz Ministrem Skarbu o nieodpłatnym przejęciu taboru razem z infrastrukturą i linią Gryfice-Trzebiatów (o długości 61 km). W związku z tym, 29 maja 2002 r. wąskotorówka wróciła na tory, jako własność gminy Rewal. Niestety, duże zniszczenia i wieloletni brak inwestycji spowodowały, że nie udało się uruchomić zamkniętej przez PKP trasy na odcinku Pogorzelica-Trzebiatów. Gmina natomiast nie posiadała tak dużych środków finansowych, aby sfinansować przywrócenie Kolejki do ładu.

W 2004 r., czyli po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej dla Gminy Rewal pojawiło się światełko w tunelu, w tej kwestii. Przy współpracy z Zachodniopomorskim Urzędem Marszałkowskim wystąpiono o dotacje unijne. Dofinansowanie zostało przyznane, w efekcie czego przystąpiono do dużego przedsięwzięcia, jakim była rewitalizacja Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej.

W ramach remontu, zmodernizowano starą linię kolejową na trasie Trzęsacz - Pogorzelica (o długości 10 km). Odrestaurowano także i wyposażono w ogrzewanie i toalety tabor kolejowy. Lokomotywy i wagony przywdziały nowe barwy. Wyremontowane zostały również zabytkowe dworce i wybudowane 3 całkiem nowe stacje.

Dodatkowo, w 2013 r. powołano spółkę Nadmorska Kolej Wąskotorowa, która swą siedzibę otrzymała w Pogorzelicy. Spółka operuje obecnie już funkcjonujący przewóz koleją wąskotorową na trasie Gryfice-Pogorzelica.

Cennik

Cennik 2024 Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej

Trasa Trzęsacz - Pogorzelica

Bilet indywidualny:

  • Przejazd w jedną stronę: 31 zł
  • Przejazd tam i z powrotem: 40 zł

Bilet rodzinny dla 3 osób

  • W jedną stronę - 70 zł
  • Tam i z powrotem*  - 84 zł

Bilet rodzinny** dla 4 osób

  • W jedną stronę - 87 zł
  • Tam i z powrotem*  - 104zł

Bilet rodzinny** powyżej 4 osób

  • Do ceny biletu rodzinnego dla 4 osób należy doliczyć dopłatę - 10 zł w jedną, 12 zł w dwie strony - za każde dodatkowe dziecko do 14. roku życia.   

Bilet grupowy(co najmniej 10 osób)

  • W jedną stronę - 28 zł od osoby,
  • Tam i z powrotem - 31 zł od osoby.

Bilet całodniowy - 120 zł (ważny przez 1 dzień, dla jednej osoby)

Dzieci do 4. roku życia - bezpłatnie.

Opłata za przewóz roweru - 14 zł (rowery z wypożyczalni Rewal Bike System - bezpłatnie).

Przewóz zwierząt - bezpłatny.  Zwierzęta powinny być przewożone na smyczy oraz w obowiązkowym kagańcu.


* Bilet tam i z powrotem ważny jest tylko w dniu zakupu.

** Bilety rodzinne upoważniają do przejazdu 1 lub 2 osób dorosłych oraz dzieci które nie ukończyły 15 roku życia.

Mini przewodnik

Nadmorska Kolej Wąskotorowa to wyjątkowa atrakcja. To odrestaurowana i unowocześniona linia kolejowa, kursująca na 2 trasach, między Gryficami i Pogorzelicą. Łączna długość linii to 39,5 km. W gminie Rewal, trasa kolejki przecina Trzęsacz, Rewal, Śliwin, Niechorze i Pogorzelicę. Składy ciągnie lokomotywa spalinowa Lxd2, wagon motorowy MBX lub zabytkowy parowóz Px-48.

Galeria

Opinie

Anonim
19.09.2024 18:43

Anonim
25.07.2023 10:35

Dodaj opinię
Ocena ogólna:
Dla dwojga:
Dla dzieci:
Dla dorosłych:
Dla seniorów:

Komentarze (3)
Anonim
18.04.2019 09:21

Byłam w Pogorzelicy na urlopie i miałam okazję podróżować kolejką :) fantastyczna sprawa- pięknie odrestaurowane wagony i ładna trasa.

Anonim
29.07.2023 00:15

Wątpliwa przyjemność. Strasznie czuć spalinami jak kolejka się porusza, i ten smród pozostaje na długi czas w pamięci. Zdecydowanie nie polecam. To jest już 21 wiek i w takich letniskowych miejscowościach powinna kolej to rozwiązać zupełnie inaczej tym bardziej że technika poszła znacząco do przodu. Jazda w takich warunkach śmierdzących spalin jest bardzo szkodliwa dla dzieci dlatego rodzice zastanówcie się czy to aby rzeczywiście jest atrakcją czy zatrucie organizmu.

Anonim
19.09.2024 18:44

Właśnie ten urok spalin jest atrakcją

Dodaj komentarz
Lokalizacja
Multimedia