
Jeden z licznych powodów, dla których opłaca się wybrać na przejażdżkę Żuławską Koleją Wiślaną. Most obrotowy nad Szkarpawą to nie tylko inżynieryjno-mechaniczna ciekawostka, interesująca ze względu na sam sposób działania, ale przede wszystkim niebywale wartościowy zabytek.
To cacko hydrotechniki powstało w latach 1905-06, w ramach budowy linii kolejowej Nowy Dwór Gdański↔Stegna. Most ma łącznie 43 i pół metra długości, przy czym część jest nieruchoma - obraca się 37,5 m tej fascynującej konstrukcji. System podnoszenia mostu ze specjalnych “poduszek”, opuszczania na łożysko i jego obracania do ustawienia dla kolei lub żeglugi, przez te ponad 100 lat nie zmienił się ani o jotę. Mechanizm kół zębatych wprawia w ruch dwóch silnych zwrotniczych, przestawienie wymaga tuzina obrotów wielkim i ciężkim kluczem.
Na przestrzeni lat zmieniały się za to zabezpieczenia, które mają zapobiegać powtórzeniu się poważnych wypadków. W 1943 r. jeden z pociągów wpadł do rzeki po tym, jak obsługa nie zdążyła zakończyć operacji obrotu i zaryglowania. Z kolei w latach ‘50 barka uderzyła czołowo w jeden z filarów - ślad po tym zdarzeniu jest ponoć nadal widoczny. Wprawdzie stan techniczny mostu nie budził większych zastrzeżeń, to o renowację konstrukcji zabiegało Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych.
Obrotowy most można zobaczyć w akcji przy okazji kursowania pociągów Żuławskiej Kolei Dojazdowej - w pełni sezonu turystycznego właściwie codziennie, zwykle ok. godziny 9:05 oraz 18:50. Rzecz jasna należy mieć na względzie, iż rozkłady jazdy ulegają regularnym zmianom.
Zabytek z pierwszych lat XX wieku (konkretnie 1905-06), dzięki staraniom Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych wciąż pracuje bez zarzutu. Mechanizm kół zębatych wprawiany jest w ruch wysiłkiem zwrotniczych - ustawienie mostu wymaga 12 obrotów gigantycznego klucza. Most jest przestawiany na tory przed przejazdem składów Żuławskiej Kolei Wiślanej.
Komentarze (1)
Hmm opisy wypadków obrotowego mostu nie zachęcają aby po nim przejechać aczkolwiek z chęcią zobaczyłabym proces obrotowy :)
Dodaj opinię