Hotelowy savoir-vivre – czy znasz te 4 zasady?

Savoir-vivre w dosłownym znaczeniu to sztuka dobrego życia. Mówi się także, że to życzliwa postawa wobec innych. W hotelu czy innym obiekcie noclegowym savoir-vivre oznacza zatem serdeczność względem innych gości i obsługi. Ale czy jedynie? O savoir-vivre w świecie wynajmu apartamentów dla turystów zapytaliśmy pracowników Silver Apartments. Zobacz, jakich 4 zasad dobrego zachowania nas nauczyli!

Zasada nr 1 – Cisza jak makiem zasiał

Przestrzeganie ciszy nocnej po 22:00 to podstawowa zasada otwierająca listę przykazań związanych z niezakłócaniem spokoju innych gości. Mieszkając w hotelu, zwracaj uwagę na to, jak głośno rozmawiasz – czy to przez telefon, czy w windzie – tak, by nie dzielić się swoim życiem prywatnym z osobami dokoła. Jeśli podróżujesz z dziećmi, pilnuj, by nie robiły hałasu i nie traktowały hotelowego korytarza jak placu zabaw.

Wydaje Ci się, że w hotelowym pokoju możesz poczuć się swobodniej? Tak. Ale znów – tylko na tyle, na ile nie będziesz zakłócać spokoju innych gości. Głośna muzyka, odgłosy rozkoszy czy alkoholowej imprezy – tego typu hałasy to hotelowe faux-pas, zresztą często nie tylko hotelowe ;)

Zasada nr 2 – Pokój w nienaruszonym stanie

Wyposażenie pokoju – ręczniki, szlafroki, kubki, popielniczki – to rzeczy, których nie powinno się zabierać ze sobą, kończąc pobyt w hotelu. Do swojej walizki możesz włożyć jedynie jednorazowe produkty np. buteleczki z szamponami, ale także zestaw do szycia, czasopisma, czyściki do butów – wszystko to, czego nie będą używać po Tobie inni goście.

Wyjątkowo podoba Ci się jakiś przedmiot będący wyposażeniem pokoju? Na przykład pościel, obraz czy inna dekoracja? Wprost zapytaj obsługę, czy możesz to wziąć/kupić.

Pamiętaj, że minibar nie jest prezentem dla Ciebie. Za każdą skonsumowaną rzecz zapłacisz kończąc pobyt w hotelu. Wielkim faux-pas jest wypijanie buteleczek z alkoholem, a następnie napełnianie ich wodą. Uważaj też na minibary elektroniczne – naliczają opłatę po wyciągnięciu z lodówki produktu, nawet jeśli go nie skonsumujesz.

Jeśli zauważysz, że w Twoim pokoju coś się zepsuło, nie próbuj naprawiać tego samodzielnie, ale poinformuj o problemie obsługę naszego obiektu. – mówi jeden z pracowników Silver Apartments, aparthotelu oferującego dobowy wynajem apartamentów we Wrocławiu.

Zasada nr 3 – Dobre maniery w restauracji

Z reguły w hotelowych restauracjach i bufetach obowiązują zasady takie jak w każdej innej knajpie. Jedynym wyjątkiem, a zarazem poważną wtopą, jest sytuacja, w której wynosisz z sali restauracyjnej jedzenie lub napoje.

Jeśli Twój współlokator źle się poczuł i musiał zostać w pokoju, nie rób dla niego stosu kanapek. W takiej sytuacji poproś obsługę o przygotowanie posiłku na wynos.

Jeśli na sali zorganizowano szwedzki stół, nie nakładaj na talerz tyle, ile się zmieści, ale tyle, ile będziesz w stanie zjeść. Pamiętaj, że do szwedzkiego stołu możesz podchodzić po dokładki tak często, jak tego potrzebujesz.  

Zasad nr 4 – Szacunek do pracowników hotelu

Najważniejsza zasada w tej kategorii to szacunek do obsługi obiektu. Jeśli chodzi o napiwki, z reguły spodziewają się ich bagażowi, pokojówki (napiwek zostaw w widocznym miejscu) i concierge (o ile wyświadczył Ci przysługę). Pamiętaj jednak, że napiwki nie mogą być skrajnie niskie – lepiej nie dać napiwku, niż uraczyć obsługę drobniakami z kieszeni.

Warto docenić napiwkiem także recepcjonistę, jeśli pomógł Ci w jakiejkolwiek sprawie, a pokojówkom i pokojowym zostawić w pokoju miłą karteczkę dołączoną do napiwku.

Jeśli zgubisz klucz, zatrzaśniesz go w apartamencie lub karta po prostu nie zadziała, a pani pokojówka odmówi Ci otworzenia drzwi, nie miej do niej pretensji. Robi to z myślą o Twoim bezpieczeństwie. Nie zdziw się także, jeśli recepcjonista będzie musiał zweryfikować Twoją tożsamość, a nawet wezwać pracownika ochrony. Warto pamiętać, że z obsługą hotelową zazwyczaj można więcej ugrać, będąc grzecznym niż awanturniczym.

Czy nieprzyjemne sytuacje z obsługą zdarzają się często? Raczej nie miewamy nieprzyjemnych sytuacji z naszymi gośćmi, co potwierdzają opinie o naszej obsłudze na Booking.com. Aż 9/10 gości chwali nasz personel, co bardzo nas cieszy. – mówi manager aparthotelu Silver Apartments.  

Pamiętaj, że powyższe zasady to pewne wzory postępowania. Każda sytuacja jest inna, a więc każda wymaga innego zachowania. Jeśli chcesz mieć pewność, że nie popełniasz hotelowego faux-pas, po prostu zachowuj się tak, jak byś chciał, by inni zachowywali się względem Ciebie. Powodzenia!

Komentarze (1)

Anonim 4.04.2019 09:00

Zawsze jeżdżąc na wakacje wraz z mężem i dziećmi staramy się przestrzegać wyżej wymienionych zasad. Nie chcielibyśmy na przykład znosić hałasu więc staramy się nie zapewniać takich rozrywek innym gościom hotelu :) Chętnie też nagradzamy napiwkiem obsługę hotelu a pokój po naszym wyjeździe wygląda nienagannie, można więc powiedzieć, że jesteśmy dobrymi klientami ;)

Dodaj komentarz

Nasi partnerzy